woensdag 3 februari 2016

Mate Masie ~Ik begrijp~

Mate Masie “Ik begrijp”.



Het is vandaag Wukuada 3 februari 13016, de deitie die ons vandaag assisteert is Sebek.
Vandaag geef ik een korte introductie over Mate Masie (mah-teh’mah-see’-eh), Mathematics oftewel Wiskunde. In deze blog zal ik met jullie delen wat ik over wiskunde denk, hoe ik wiskunde zie en benader. In mijn volgende blog zal ik dieper in gaan op de oorsprong van wiskunde, hoe onze Afrikaanse voorouders wiskunde op een spirituele manier benaderden en toepasten in hun dagelijkse leven. Om een beeld te kunnen vormen zal ik gebruik maken van Oud Egyptische (Khemetic) & Adinkra Symbolen. Mijn streven is om regelmatig een symbool te analyseren.  Vandaag heb ik in het bijzonder gekozen voor Mate Masie, dit betekent letterlijk  “lk begrijp” . Metaforisch betekent dit  Ik heb het gehoord en zal het onthouden.  Dit past erg goed bij het onderwerp, wiskunde draait immers om het begrijpen.  Begrijp je iets niet, is het onmogelijk om hetgeen te reproduceren.




Analyse Mate Masi Symbool
De Mate Masi is een twee dimensionale symbool. Het is mogelijk om dit object vier keer te draaien. Hierdoor is de rotatiesymmetrie een orde van 4. En bestaat de spiegelsymmetrie uit 4 symmetrisch assen.



Wiskunde is voor mij het geschrift van spiritualiteit.  Het onzichtbare dat  middels, evolutie, tijd en vooral geduld steeds zichtbaarder en voelbaarder wordt.

Wat is Wiskunde?
Als je het mij zou vragen zou ik zeggen dat Wiskunde een intellectuele en wetenschappelijk gereedschap is,  dat door onze Afrikaanse voorouders is ontworpen. Het doel hiervan was om op een systematische manier de natuur te leren kennen, bestuderen en te begrijpen.
Voor de wiskundigen onder ons, is het algemeen bekend dat wiskunde onderverdeeld is in verschillende takken. Wanneer je deze takken op basis van alle zintuigen bestudeert, kom je er gauw achter dat deze takken corresponderen met aspecten uit de natuur.
Wiskundige Tak
Aspect van de Natuur
Rekenkunde
Energie/Materie
Algebra
Energie/Materie
Meetkunde
Ruimte/Vacuüm
Calculus
Tijd/Bestaan

Rekenkunde: bewerkingen die  op getallen worden uitgevoerd: haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen, delen ,optellen en aftrekken. Om prioriteiten te kunnen stellen achterhaal ik wat ik wel en niet nodig heb! Het leven is wikken en wegen Hoeveelheden /Materie
Algebra:  Het bestuderen van formules, vergelijkingen, letters en cijfers vervolledigen .  Het woordje algebra is afkomstig van het Arabische woord Al-Djabr , wat hereniging betekent. Het bewerken van rekenkundige toepassingen tot een verzameling die leiden tot een lichaam. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Om het bos tevoorschijn te toveren zal ik uit deze chaos, orde scheppen en structuur creëren. Structuren/Materie/Energie
Meetkunde/ Geometrie: Het bestuderen en meten van de natuur, de aarde, het bepalen van afmetingen, vormen, relatieve positie van figuren en ruimtelijke inzicht. Om te kunnen creëren zal ik kennis moeten vergaren over de omgeving, inzichten moeten krijgen….. ruimtelijke inzicht. Ruimte/Vacuüm

Calculus:  Het bestuderen van veranderingen over tijd. Hoeveel tijd heb ik nodig om hetgeen te manifesteren? Wat vertelde tijd mij? Tijd/Bestaan/Verandering


Ik hoop dat deze post de lezer zal motiveren om wiskunde op een dynamische in plaats van een statische manier te benaderen. Het spirituele aspect niet achterwegen te laten, je er bewust van te blijven dat cijfers en letters een bewustzijn dragen, energieën vertegenwoordigen dat zich door de veranderingen in  de  'oorspronkelijke' aggregatie toestand manifesteert aan materie. Dit maakt wiskunde leuk en zal je steeds een stapje dichterbij Mati Masi brengen.

 With love & Light ~Maabena~


Geen opmerkingen:

Een reactie posten